Saab-krisen

Tiden på väg att rinna ut för Saab
Uppdaterad 2009-03-13 10:11

                 

KOMMENTAR AV HÅKAN MATSON
Saab Automobile är i turbofart på väg mot sanningens minut. I slutet av nästa vecka ska listan över seriösa köpare vara klar.

Därmed kan också alla kort som spelats ut om kinesiska biltillverkare och svenska investerare synas på allvar.

Till skillnad från Volvo PV varslade Saab Automobile inte en enda anställd i fjol. Då fanns nämligen ett avtal med General Motors Europe som förhindrade varsel – men eftersom GM nu befinner sig i upplösning har också alla sådana avtal lösts upp.

När fyra anställda av tio inom produktionen i Trollhättan (totalt 750 personer) nu riskerar att förlora jobben genom gårdagens varsel ligger tre drivkrafter bakom:
- Försäljningen i år har rasat med 50 procent.
- Den beslutade rekonstruktionen kräver hårda nedskärningar av kostnaderna.
- Bruden måste bantas för att bli attraktiv för en köpare.

Den sista punkten är helt avgörande: Saab måste hitta en ägare – och ska man tro utsagorna från Saabledningen de senaste veckorna så finns det sju, åtta kandidater.

I går hävdade Eric Geers, informationschef på Saab, att en grupp svenska investerare har visat intresse.

Den bild man har fått av Sverige de senaste dagarna är ett land fyllt av glada investerare, som badar i riskkapital – och som dessutom är så våghalsiga (läs dumdristiga) att de vill placera alltihop i personbilsindustrin.

Hur skulle pengarna annars räcka till att köpa både Volvo Personvagnar och Saab Automobile?

Rykten talar om olika konstellationer som försöker realisera tillgångar för att skrapa ihop några miljarder för att köpa Saab. Men frågan är om "de svenska spåren" mer ska betecknas som önskedrömmar än som möjliga utvägar för den svenska bilindustrin.

För att seriöst driva en biltillverkare i väst krävs åtskilliga miljarder och en rejäl dos långsiktighet. Med en global finanskris, som ligger som en våt filt över kreditmarknaden, lär möjligheterna vara små att skaka fram tillräckligt med pengar.

Det utesluter givetvis inte att det på sina håll finns ärliga uppsåt, goda intentioner och en uppriktig omsorg om svensk bilindustri.

Bland andra rykten som surrar finns Magna i Österrike, som i dag tillverkar 9-3 Cabriolet, och givetvis olika kinesiska företag.

Närmast till hands för Saab ligger Shanghai Automotive Industry Group, SAIC, som är största tillverkare och som har ett omfattande samarbete med General Motors.

Bland annat startar snart tillverkningen av en Buickmodell som har samma tekniska bas som Opel Insignia – och därmed nya Saab 9-5.

För Saab tickar sekunderna.

Ledningen har själv sagt att listan över spekulanter ska vara klar i slutet av nästa vecka.

Mycket längre tid får det nog inte ta – och framför allt tål trovärdigheten inte fler mystiska spekulanter, oavsett om de är svenska eller kinesiska.

Om ingen köpare finns i sikte före den 20 maj, då tiden för rekonstruktion löper ut, så blir det oerhört svårt för Saab att ansöka om en förlängning.

Det finns tyvärr ingen anledning att skruva upp förhoppningarna – inte minst efter att Eric Geers på Saab till TT sagt att man har en önskelista på företag som kan vara väldigt intressanta och en lista på sådana som kommit in spontant.

Har du någon som står på bägge listorna? frågar TT.
"Nej, tyvärr inte."

Inte ens Saab tror alltså på en svensk lösning.

HÅKAN MATSON    Publicerad 2009-03-13 07:48    Uppdaterad 2009-03-13 10:11


                                                                                                          TILLBAKA

       

  Saab s
  Veteranförening
  Trollhättan
Ansvarig utgivare:
Lennart Bergström
Tel. 0520-33172
Email: gl.bergstrom@spray.se
Webmaster:
Olle Johansson
Tel. 0520-31663
Email: olle.johan@telia.com