Saab-krisen

Saab sålt i juni
Uppdaterad 2009-04-06 22:38

Det finns mer än ett 20-tal aktiva intressenter på Saab i Trollhättan. Inom kort kommer en så kallad management presentation att göras av Saab-ledningen för hugade spekulanter och där Saabs alla fördelar läggs fram. Hela försäljningsprocessen beräknas vara genomförd under juni i år.

På måndagen hölls företagsrekonstruktören Guy Lofalk ett kort möte med Saabs borgenärer. Under det korta mötet i dag krävde ingen att rekonstruktionen ska avbrytas.

Rekonstruktören Guy Lofalk gjorde dock klart att målet är att Saab ska bli ett självständigt bolag som väntas vara sålt i juni. All tillverkning, utom modellen 9-4 X, ska samlas i Trollhättan.

Lofalk och Saabledningen räknar med att detta ska leda till ett betydligt högre utnyttjande av produktionskapaciteten men kosta en miljard dollar. Det är tänkt att finansieras med ett lån på 600 miljoner dollar från Europeiska investeringsbanken (EIB), "sedan förhandlingar med regeringen om statliga garantier kunnat slutföras", heter det.

Därutöver beräknas 400 miljoner dollar skjutas till från GM, dels genom avskrivningar av lån, dels i form av verktyg för tillverkning av de nya bilmodellerna.

På detta sätt skulle finansieringsbehovet kunna täckas fram tills Saab kan bygga upp ett eget positivt kassaflöde.

Det pågår "långt gångna diskussioner" med EIB liksom med regeringen om statliga garantier, skriver Lofalk i det dokument som han lämnade in till tingsrätten i Vänersborg inför borgenärssammanträdet som hölls i Vänersborg.

Man avser att höja produktiviteten och genom det kunna sänka "breakeven"-punkten, det vill säga där man börja tjäna pengar på bilarna, till under 130 000 bilar om året.

Saab räknar med ett positivt kassaflöde redan 2011, skriver Lofalk och en god avkastning vid en produktion runt 150.000 bilar. Underleverantör positiv till Saab-plan Efter genomfört ackord med nedskrivning av skulderna beräknas Saab få ett eget kapital på cirka 800 miljoner dollar.

Rolf Åbjörnsson, advokat som företräder Saab- och Opelhandlarna, tycker att hela processen är mycket märklig med tanke på att GM har reglerat de flesta skulderna gentemot fordringsägarna.

"Frågan är vad det är man ska rekonstruera när skulderna i stort sett är betalda. Det är mycket som är konstigt med det är. Det handlar kanske om att skapa tid och att sätta press på staten", säger han till TT.

TT    Publicerad 2009-04-06 09:49    Uppdaterad 2009-04-06 22:38


                                                                                                          TILLBAKA

       

  Saab s
  Veteranförening
  Trollhättan
Ansvarig utgivare:
Lennart Bergström
Tel. 0520-33172
Email: gl.bergstrom@spray.se
Webmaster:
Olle Johansson
Tel. 0520-31663
Email: olle.johan@telia.com