Saab-krisen

Kronologi: Från GM via Koenigsegg till Spyker
di 2010-02-23 19:03


1990:
tog Investor in amerikanska General Motors som hälftenägare i Saab Automobile. 2000 tog GM
 
          över bolaget till 100 procent.
 



2009


Februari 2009: meddelar GM att Saab ska bli ett självständigt bolag och säljas. Saab går in i

          rekonstruktion den 20 februari som avslutas efter ett halvår.


I juni:
offentliggör GM att man skrivit preliminärt avtal om att sälja Saab till Koenigsegg Group.


I augusti: presenterar GM ett avtal där Koenigsegg Group tar över samtliga aktier i Saab.


I september: offentliggörs att kinesiska Beijing Automotive (BAIC) går in som delägare i Saabköparen

          Koenigsegg Group.


21 oktober:
Europeiska investeringsbanken (EIB) beviljar lån på drygt fyra miljarder kronor om svenska

          regeringen ger statliga garantier och EU-kommissionen godkänner lånet.


I november: meddelar Koenigsegg Group att man drar sig ur affären.


1 december: Saab får en månads tidsfrist. GM:s styrelse ska utvärdera bud från flera intressenter.


14 december: Det bekräftas att BAIC köper teknik och utrustning från Saab Automobile.


15 december: GM meddelar att Spyker Cars är den enda kvarvarande spekulanten på Saab.


18 december: GM kommer med beskedet att bolaget inleder en nedläggning av Saabs verksamheter.


20 december: Spyker meddelar att man lägger nytt bud. Det bekräftas också att fler intressenter finns,

          bland annat en med svensk anknytning.

 



2010


5 januari 2010:
Manifestation av ett 20-tal Saabentusiaster utanför GM:s huvudkontor i Detroit för att

          rädda Saab.


6 januari: GM:s vd Ed Whitacre säger sig inte tro på en räddare i sista stund.


7 januari: Deadline klockan 23 för slutliga bud på Saab.


9 januari:
Delegation från svenska regeringen reser till Detroit.


13 januari Likvidatorerna Peter Törngren och Stephen Taylor inleder arbetet med att avveckla Saab.


22 januari: Spykers vd Victor Muller kommer till Stockholm för att förhandla med GM.


26 januari: Strax efter klockan sju på kvällen meddelar GM att affären med Spyker, ur GM:s

           perspektiv, är klar.


8 februari:
EU-kommissionen godkänner lånedelen i affären.


12 februari: Ett slutligt godkännande kommer från EIB, från svenska Riksgälden om lånegarantierna

          och från Spykers aktieägare.


23 februari: Affären presenteras vid en presskonferens i Stockholm.





 



 

Saab genom tiderna

Saab bildas 1937. Namnet står för Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Syftet var att ta fram flygplan för det svenska försvaret.

Den första bilen, Saab 92, visas 1947.

Under 1969 slås Saab och lastbilstillverkaren Scania-Vabis ihop.

På 1980-talet går Saabs personbilsdel med vinst, men i slutet av årtiondet vänder det.

1989 är förlusten ungefär två miljarder kronor för personbilstillverkningen. Personalen inom personbilsdivisionen dras ner med 1.500 personer från runt 15.000.

Följande år, 1990, läggs personbilstillverkningen i ett särskilt bolag, Saab Automobile AB. GM går in som ägare till hälften medan Investorägda Saab-Scania äger den andra halvan.

1991 lägger Saab ner sin fabrik i Malmö där 900 anställda byggde modellen Saab 900.

Under 1994 och 1995 visar Saab Automobile vinst, det är de enda vinståren under GM:s ägande.

2000 tar GM över hela Saab Automobile.

Tre år senare lanseras Saab 9-3.

2005 förlorar fabriken i Trollhättan kampen om att tillverka nästa generations 9-3, ett beslut som ändras tre år senare.

Året därefter säljer Saab rekordmånga bilar, 133.000.

Finanskrisen 2008 får GM att söka statligt stöd för att överleva.

Under februari 2009 meddelar GM att Saab ska bli ett självständig bolag och säljas. (TT)
 


Saab: Detta har hänt
Uppdaterad 2010-01-26 20:48

1990: Storägaren, familjen Wallenberg, tar in amerikanska General Motors som hälftenägare i nybildade Saab Automobile. 1999 blir GM ensam ägare.

1994/1995: Saab går med vinst.

2006: Saab säljer rekordmånga bilar, 133.000 stycken. I fjol sålde bolaget drygt 93.000 bilar. I år väntas försäljningen stanna på färre än 30.000 bilar.

Februari 2009: GM säger att Saab ska säljas. Saab lämnar in ansökan om rekonstruktion.

Maj 2009 Saabs affärsplan bygger på att inom 18 månader få ut fyra nya bilmodeller.

Juni 2009: Koenigsegg Group säger att de ska köpa Saab.

Augusti 2009: Rekonstruktionen avslutas

September 2009: Kinesiska BAIC går in som delägare i Koenigsegg Group Bolaget visar upp den tänkta storsäljaren nya 9-5.

November 2009: Saabköparen Koenigsegg Group drar sig ur affären.

1 December 2009: GM ger Saab december månad ut för att hitta en köpare, annars väntar en nedläggning. Flera potentiella köpare har anmält sitt intresse.

14 december 2009: BAIC köper rättigheterna och utrustningen till att tillverka de gamla Saabmodellerna 9-3 och 9-5.

15 december 2009: Den holländska sportbilstillverkaren Spyker är den enda kvarstående spekulanten på Saab.

18 december 2009: GM meddelar att förhandlingarna med Spyker inte kan slutföras i tid och att Saab läggs ned.

8 januari 2010: GM beslutar formellt att starta avvecklingen av Saab. Men tar fortfarande emot bud från Spyker, amerikanska Merbanco, svenskanknutna Genii Capital och ytterligare en svensk grupp med näringslivsprofilerna Jan Nygren och Håkan Samuelsson i förgrunden.

25 januari: Enligt SVT Rapport godkänner GM Spykers bud och Riksgälden ger grönt ljus för statsgarantier som öppnar för miljardlån från Europeiska investeringsbanken EIB. Spykers vd Viktor Muller har tillbringat flera dagar i Stockholm för möten med GM.

26 januari: Affären är i lås! GM bekräftar att en överenskommelse med Spyker nåtts, regeringen bekräftar lånegarantier på 4 miljarder kronor.

DI.SE           Publicerad 2009-12-02 14:05            Uppdaterad 2010-01-26 20:48


                                                                                                          TILLBAKA

       

  Saab s
  Veteranförening
  Trollhättan
Ansvarig utgivare:
Lennart Bergström
Tel. 0520-33172
Email: gl.bergstrom@spray.se
Webmaster:
Olle Johansson
Tel. 0520-31663
Email: olle.johan@telia.com